پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226936
روحاني: برخي از برداشته شدن تحريم‌ها عصباني‌اند/آيا برخي رسانه‌ها اجنه دارند؟
تاریخ انتشار : 1395/08/16 09:51:32
نمایش : 1149
رئيس‌جمهور با بيان اينکه رانت اطلاعاتي بلاي بزرگ براي کشور ما است گفت: هنوز پرونده دست بازپرس است و قاضي و دادستان هم خبر ندارند اما اين آقا خبر دارد، دستگاه امنيتي ما آن وزيرش و رئيسش هنوز خبر ندارد اما آن يکي خبر دارد، آيا در اين جاها اجنه هستند؟
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حسن روحاني رئيس‌جمهور صبح امروز در مراسم گشايش بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات که در محل مصلاي تهران برگزار شد، طي سخناني اظهار داشت: بسيار خوشحالم که در بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات و اصحاب رسانه توفيق دارم تا در لحظاتي نکاتي را به محضر شما عرضه بدارم، بي‌ترديد رسانه و مطبوعات و اصحاب آن که اصحاب فرهنگ و وسيله‌اي براي ارتباط افکار مردم با حاکميت و انتقال نظر حاکميت به مردم است و فراهم کردن زمينه براي توسعه جامعه در کشور هستند، رسانه يکي از عوامل اصلي توسعه به شمار مي‌رود و توسعه هم وسيله‌اي براي توسعه فعاليت رسانه‌هاست.

وي در ادامه افزود: ما در شرايطي که امروز در آن قرار گرفته‌ايم بار مسئوليت رسانه‌ها و مطبوعات شايد از هر زمان ديگر بيشتر باشد.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: ما امروز در شرايطي هستيم که منطقه ما شرايط پيچيده‌اي دارد و ما نيازمند امنيت هستيم، شايد تعبيرات مختلفي بشود يکي بگويد امنيت در سايه هنرمندي سياست خارجي يک کشور تضمين مي‌شود و ديگري بگويد نيروهاي مسلح توانمند و قدرت بازدارندگي،‌ امنيتي مي‌تواند امنيت را براي جامعه تضمين کند اما واقعيت آن است که معضلات امنيتي به مفهومي که امروز منطقه ما با آن مواجه است يعني عمدتا تروريسم، گروه‌هايي که با افکار جاهلي و رنگ و لعاب ديني، گروه‌هايي که با عصبيت و فهم غلط و نادرست از اسلام و جهاد اسلامي به جان اسلام و مسلمانان و منطقه افتاده‌اند، در چنين شرايطي و در برابر چنين تهديدي آنچه مي‌تواند ما را از ناامني‌ها حفاظت کند و جامعه امني را براي ما به وجود آورد آن است که در کشور گوش شنوايي براي افراط و نداي تروريسم وجود نداشته باشد.

روحاني ادامه داد: اگر تروريسم در جامعه جاذبه داشته باشد و اگر مردم و يا بخشي از مردم نداي تروريست‌ها را بپسندند نه سياست خارجي مي‌تواند معضل امنيت را حل کند و نه قدرت نظامي، هيچ کدام. آنچه امروز در کشور و در جامعه ما امنيت را آفريده بيداري، هوشياري، آگاهي و انسجام داخلي کشور است.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: من در اين زمينه مي‌خواهم به نمونه‌اي اشاره کنم، چرا موصل سقوط کرد؟ مگر يک شهر بزرگ يک و نيم ميليون جمعيتي با دارا بودن آن همه نيروي مسلح و ارتش چطور از صبح تا ظهر اين شهر بزرگ سقوط مي‌کند، سقوط اين شهر به خاطر اين بود که تروريست‌ها سلاح مدرني در اختيار داشتند؟ سقوط موصل به خاطر اين بود که تروريست‌ها توانمندتر از ارتش مستقر در موصل بودند؟ يا اينکه دلبستگي مردم موصل به بغداد کاهش يافته بود؟، موصل ارتباط عاطفي و سياسي‌اش با بغداد قطع شده بود نه داعش و هر گروه مسلح ديگر با يک پرچم که نه سياه حتي سفيد مي‌توانست بر موصل فائق آيد، سياست خارجي نمي‌تواند موصل را حفظ کند، ارتش عراق هم نمي‌تواند موصل را حفظ کند، ما دچار اشتباه نشويم.

وي اضافه‌کرد: در فهم مسائل امنيتي و سياسي در امروز جهان و منطقه ما البته که نيروهاي مسلح کشور ما يک قدرت مهم و بازدارنده در برابر تجاوز احتمالي بدخواهان و دشمنان هستند و خواهند بود و البته ديپلماسي و سياست خارجي عاملي مهم براي پيشگيري از جنگ و نزاع بوده و خواهد بود اما در برابر معضل امنيتي منطقه ما آنچه کار،‌ ساز و طرح از همه عوامل است انسجام و وحدت و يکپارچگي جامعه و سپردن همه گوش جان و جسم به نداي توسعه ايران عزيز است.

رئيس‌جمهور يادآور شد: اگر نظام اسلامي ما به اقليت‌ها احترام نمي‌کرد و اگر نظام اسلامي ما به وحدت ديني، همت نمي‌گماشت همچنين اگر نظام اسلامي ما جايگاه اهل سنت را در اين کشور محترم نمي‌شمارد و اگر دولت در فکر تعادل توسعه‌اي در کردستان و سيستان و بلوچستان و بخشي از هرمزگان و خراسان جنوبي و در سراسر کشور به فکر تعادل نبود و اگر امروز اقليت‌هاي قومي کشور و همچنين اقليت‌هاي مذهبي کشور دل به نظام و رهبري و قانون اساسي و دولت نبسته بودند داعش در اينجا هم راه مي‌داشت،‌ القاعده در اينجا هم راه داشت.

روحاني ادامه داد: من مي‌خواهم اين نکته را بگويم که شما اصحاب رسانه و دنياي فرهنگ و هنر مي‌توانيد امنيت آفرين براي جامعه باشيد که البته گفت ذات نايافته از هستي‌بخش کي تواند که شود هستي‌بخش، اگر خود اصحاب رسانه امنيت نداشته باشند و دل نگران امنيت خود و راه و شغل و کار و خط و قلم خود باشند چگونه مي‌توانند امنيت را بيافرينند، با قلم شکسته و دهان بسته؟  از او کاري ساخته نيست، نشکنيم قلم‌ها را به بهانه واهي، نبنديم دهان‌ها را با بهانه‌هاي غير اساسي، بگذاريم در اين جامعه آزادي باشد. همانطور که شما در يکي از نمايشگاه‌هايتان گفتيد با صداي بلند آزادي مسئولانه، بگذاريم آزادي مسئولانه باشد.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه امنيت امروز براي ما اصل است اما فکر نکنيد فقط با تفنگ امنيت ساخته يا حفظ مي‌شود، افزود: تفنگ هم به جاي خود لازم است اما قلم چه؟ اما بيان،‌ فرهنگ؟ اساس انقلاب اسلامي ما فرهنگ بود، همچنين اساس نهضت اسلامي ما فرهنگ بود، هيچ وقت امام(ره) در دوران نهضت اسلامي راه قيام مسلحانه را نپسنديد، بود گاهي شايد در مقاطعي لازم بود اما خط امام اين نبود، خط امام تحول در افکار مردم و فرهنگ جامعه بود. او با سخنراني، اعلاميه و نوار توانست کشور را متحول کند،‌او با بياناتش، نوشته‌هايش، شاگردانش و به دعوت مردم به خيابان‌ها و در صحنه توانست بزرگ‌ترين قدرت نظامي در منطقه را به زانو درآورد و همه سياست‌هاي خارجي آن زمان از رژيم گذشته را ناکام بگذارد.

وي تصريح‌کرد: پس قدرتي فراي تفنگ و ديپلماسي وجود دارد و آن فرهنگ است و نشر آن فرهنگ به دست رسانه است. در فضاي حقيقي يا در فضاي مجازي، نمي‌توان گفت در فضاي مجازي را نمي‌خواهيم، ما چه کاره هستيم که بگوييم مي‌خواهيم يا نمي‌خواهيم. مثل اينکه يادمان رفته صاحب اين کشور مردم هستند مثل اينکه يادمان رفته اصل ششم قانون اساسي و مثل اينکه يادمان رفته همه چيز از کنار صندوق رأي ساخته مي‌شود، مردم تصميم‌گير در يک مردم‌سالاري ديني هستند.

رئيس‌جمهور تأکيد کرد: مشروعيت تمامي مسئولان کشور يا با رأي مستقيم مردم است يا با رأي غير مستقيم مردم است.

روحاني گفت: مردم و جامعه و افکار مردم که رسانه‌ها نقشي اساسي دارند مخصوصا آنهايي که با يک رسانه‌اي سال‌ها خو گرفته‌اند، اين رسانه مثل مي حافظ است که هر چه بماند اثرش بيشتر مي‌شود.

روحاني بيان کرد: رسانه صد ساله و 150 ساله تا رسانه يک ساله و دو ساله و تا رسانه‌هايي که عده‌اي جوانمرگ‌شان مي‌کنند و نمي‌گذارند مسير رشد را ادامه دهند، چرا کار رسانه را به خود رسانه تا جايي که ممکن است واگذار نمي‌کنيم؟ اصحاب رسانه، نظام رسانه‌اي که دولت دنبال تدوين همين لايحه است که به مجلس تقديم کند مثل نظام پزشکي، نظام رسانه‌اي هم باشد، بسياري از تخلفات حرفه‌اي بايد در آن نظام رسيدگي شود نه در دادگاه، بسياري از رموز و جزئيات دنيا رسانه است که شايد يک حقوقدان حتي يک حقوقدان برجسته به عنوان يک قاضي به همه آن زوايا آشنا نباشد و مگر هر کاري را بايد به جلسه دادگاه و قاضي سپرد؟ اگر راه ديگري وجود دارد و راه کم خرج‌تري وجود دارد راه حرفه‌اي‌تري وجود دارد، بنده چون وقتم محدود است مي‌خواهم به نکته دوم اشاره کنم. اين يک رسالت اصحاب رسانه در مقطع امروز در زمينه امنيت، امنيت ملي،‌ امنيت اجتماعي بوده است.

‌رئيس‌جمهور افزود: رسانه‌هاي ما بايد آرامش را به وجود آورند، رسانه‌هاي ما بايد رضايت واقعي را به وجود آورند، تروريسم بر اسب نارضايتي سوار مي‌شود، آنها که جز ايجاد يأس و نااميدي و غم و غصه و تشويش اذهان عمومي کار ديگري نمي‌کنند چه نتيجه‌اي از کار خود گرفته‌اند، چرا افسردگي؟ در جامعه ما به دليل بي‌نشاطي و نااميدي و چه کساني هستند که به جاي مزرعه اميد کشتزار يأس را دنبال مي‌کنند؟

وي گفت: ما بايد امروز امنيت‌مان را حفظ کنيم و من براي اين تأکيد مي‌کنم که برخي فکر مي‌کنند با موشک امنيت ما حفظ مي‌شود. با هواپيما، تانک حفظ مي‌شود، اين‌ها ضروري و لازم است، بنده به عنوان کسي که مي‌تواند با صداي بلند حرف بزند چون من قبل از ديگران به فکر تحکيم نيروهاي مسلح و ساخت سلاح بودم. بيش از 35 سال پيش بنابراين من مي‌توانم بر اين تأکيد کنم خيلي‌ها نمي‌توانند. متهم مي‌شوند بلافاصله، ما نيروي مسلح قوي و بازدارنده مي‌خواهيم. همچنين قدرت بازدارنده مي‌خواهيم، ديپلماسي قوي هم مي‌خواهيم اما يادمان باشد ناامني امروز در منطقه ما تنها با سلاح و ديپلماسي حل نمي‌شود.

وي افزود: گوش مردم بايد با صداي توسعه کشور آشنا شود، بايد جامعه به نداي تروريست‌ها پاسخ ندهد، بايد انسجام بين اقوام و مذاهب در اين کشور باشد و اين يک بخش بزرگ به دست شما اصحاب رسانه است، فضاي حقيقي و فضاي مجازي هر دو را شامل مي‌شود.

رئيس‌جمهور ادامه داد: نکته دوم اينکه ما در يک شرايط نويني قرار گرفته‌ايم، ما در شرايط پسابرجام و پسا تحريم هستيم، از اين فضا و شرايط بايد استفاده کنيم و پيش برويم، يک هواي سالم آمده به جاي اينکه از اين هواي سالم استفاده کنيم و ورزش کنيم و بدويم و در مسابقه جلو بيفتيم و به اهداف‌مان برسيم در اين هواي سالم ايستاده‌ايم و داريم بحث مي‌کنيم. آن زماني که هوا ناسالم بود خوب هوا سالم شد؟ چه جوري هوا سالم شد. آن کسي که هوا را سالم کرد خطش چه بود فکرش چه بود واقعا گاهي انسان دچار حيرت مي‌شود، مگر ما منافع ملي نداريم، مگر آينده کشور نبايد پيش روي ما باشد؟ امروز به اعتراف همه ايران يک کشور اقتصادي است، اقتصادي که در شرايط امروز مي‌تواند سرمايه و تکنولوژي را جذب و بازار را به دست بياورد.

روحاني گفت: ما سه جغرافيا مي‌خواهيم، جغرافياي بازار، سرمايه و فناوري. بايد در اين فضاي به وجود آمده به اين جغرافياها بپردازيم، بايد کشور را به حرکت درآوريم. امروز است که به حمدالله مجلس شوراي اسلامي که يک قدرت بزرگ به شمار مي‌رود بيش از سال‌هاي قبل در کنار دولت است و دولت هم در کنار مجلس است، رأي اعتماد به سه وزير در روز سه‌شنبه همه عاشقان اين کشور را از روز دوشنبه اميدوارتر کرد. همه مردم ايران به خوبي قضاوت کردند که انتخابات اسفند 94 با خرداد 92 در يک مسير بوده و اتصال اين دو راه در روز سه‌شنبه مشاهده کردند.

روحاني ادامه داد: مردم وقتي ببينند مجلس و دولت در کنار هم در مسير اعتدال هستند، مهم نبود که اين سه وزير مجلس به آنها رأي بدهد يا ندهد اين اختيار مجلس است. طبق قانون مي‌توانست رأي بدهد يا ندهد و خوشبختانه رأي داد اما مهم اين بود که مجلس دهم در برابر اتهامات واهي گوشش بدهکار نيست و اين مهم بود، مهم اين بود که مجلس دهم با دقت بيشتري به مسائل مهم کشوري و سياسي مي‌نگرد و با دقت بيشتري رأي خود را به صندوق‌ها مي‌ريزد، آنچه دستاورد ما از روز سه‌شنبه بود تنها استقرار سه وزير مهم در جايگاه خود در مسير فرهنگ و نشاط جوانان ما نبود بلکه بالاتر بود، بالاتر نه آنکه دولت و مجلس با هم هستند بلکه از اين هم بالاتر بود، بالاتر نه آنکه اين سه وزارتخانه معطل نماندند براي مديريت بلکه از آن هم بالاتر، بالاتر اينکه اتهامات واهي گوش شنوايي براي او وجود ندارد. اين افتخار ملت، مجلس شوراي اسلامي و دولت است.

روحاني با طرح اين پرسش که دولت چرا همان سه وزير را معرفي کرد، گفت: الحمدالله مدير خوب و شايسته فراوانند که به همين دليل بود و دولت هم به همين دليل آن سه وزير را معرفي کرد تا به جامعه بگويد و همچنين به مردم ايران بگويد رأي اسفند 94 شما گم نشده، در صندوق صحيح قرار گرفته و به نتيجه درست رسيده است.

رئيس‌جمهور تأکيد کرد: ما امروز نياز به وحدت، اميد و نشاط براي تحول جامعه داريم، ما همه مي‌خواهيم انقلابي باشيم اما انقلابي يعني چه. هر کجا که اخلاق نبود انقلاب نيست. هر کسي که دروغ مي‌گويد او انقلابي نيست. هر کسي که تهمت مي‌زند و سخني بدون دقت مي‌گويد و بدون تحقيق مي‌گويد و شنيده‌ها را بدون بررسي نقل مي‌کند او انقلابي نيست، همچنين هر کسي که فقط داد مي‌زند و فکر مي‌کند انقلاب يعني فرياد و داد او انقلابي نيست، هر کسي که کوتاه‌ترين راه را براي تثبيت منافع ملي انتخاب مي‌‌کند او انقلابي است، هر کسي که براي عزت اين کشور و توسعه آن تلاش مي‌کند او انقلابي است. همچنين هر کسي که راستي و درستي و امانت‌داري را پاس مي‌دارد او انقلابي است، انقلابي يعني استقلال،‌ آزادي، جمهوري اسلامي، ما مفهوم ديگري را از انقلاب نمي‌شناسيم.

روحاني در ادامه تأکيد کرد: انقلاب يعني اخلاق. از انقلاب بالاتر اسلام است چون انقلاب ما اسلامي است، انقلابي که ما را برساند به آرمان‌هاي اسلامي و الا خود کلمه انقلاب که مقدس نيست،‌ انقلاب اسلامي که شد مي‌شود مقدس، گاهي انقلاب در قرآن معني منفي دارد فتنقلبوا خائنين خاسرين، انقلاب هم معني مثبت و هم معني منفي دارد، انقلاب يعني تحول، گاهي در مسير غلط و گاهي در مسير درست، ما انقلاب اسلامي را مي‌خواهيم و تحول صحيح را مي‌خواهيم، الگوي ما در انقلاب لنين و استالين نيستند. الگوي ما در انقلاب پيغمبر اسلام، مولاي ما اميرالمؤمنين هستند.

روحاني گفت: ما امروز انقلابي واقعي مي‌خواهيم، براي من و امثال من که از نوجواني و از آغاز جواني در انقلاب بوديم عمرمان،‌جواني‌مان، هستي‌مان را براي انقلاب داديم براي ما قابل تحمل نيست که کساني نام انقلاب را بدزدند . اين دزديدن ناجوانمردانه است، فردي که دروغ مي‌گويد تهمت مي‌زند او هيچ نسبتي با انقلاب ندارد و هيچ رابطه‌اي با انقلاب ندارد، تکثر گفتماني به ضرر ما نيست بلکه به نفع ماست. همه گفتمان‌ها ذيل گفتمان انقلاب اسلامي است و انقلاب اسلامي ذيل فرهنگ اسلام است و فرهنگ اسلام ذيل اخلاق حسنه است.

رئيس‌جمهور ادامه داد: دين و اسلام و انقلاب و امام و شهدا آمدند و تلاش شد که اخلاق استقرار پيدا کند، ما امروز فضاي مناسبي پيش روي ماست و آن فضاي حرکت به جلو است، شرايط يک تحرک بزرگ اقتصادي است، اگر ما توانستيم براي جوانان‌مان شغل درست کنيم انقلابي هستيم، اگر نتوانستيم اشتغال درست کنيم و بيکاري توسعه پيدا کرد ما با انقلاب نسبتي نداريم.

وي ادامه داد: همچنين اگر توانستيم در اين کشور رونق اقتصادي درست کنيم انقلابي هستيم، اگر نتوانستيم رونق اقتصادي درست کنيم انقلابي نيستيم، با رشد منفي انقلاب معنا ندارد. با اشتغال بدون تحرک و خالص ثابت انقلاب معنا ندارد. با تورم افسارگسيخته 45 درصدي انقلاب معنا ندارد، انقلاب يعني توسعه کشور، رفاه و نشاط مردم، اشتغال جوانان، بسياري از اعتيادها و مفاسد اخلاقي در جامعه ما به خاطر بيکاري و بي‌شغلي است. چه کسي بايد اين حرکت را ايجاد کند؟ ما بايد جامعه را به سمت توسعه هدايت کنيم و حرکت دهيم، شما اصحاب فرهنگ و رسانه نگاه کنيد در يک سال گذشته روزنامه، مجله و سايت و خبرگزاري شما چقدر نشاط براي جوانان‌مان درست کرده است؟ چقدر مسير اشتغال را هموار کرده و از طرفي چقدر دولت را به راه درست هدايت کرده زيرا که شما وظيفه هدايت دولت هم بر عهده داريد، اگر دولت اشتباهي مي‌کند شما بايد ما را هدايت کنيد، شما هاديان ما هستيد. الحمدالله قوه مجريه اعتقادي به عصمت ندارد و ان شاءالله اميدوارم آن دو تا قوه هم چنين اعتقادي نداشته باشد ولي حتما ما اعتقاد به عصمت نداريم.

وي افزود: ما اشتباه مي‌کنيم و نياز به هدايت داريم، انتقاد سازنده منتقد و انتقادکننده و نقاد نه هتاک، ما هتاک نمي‌خواهيم، هتاک در کوچه و خيابان و در زماني که خردسال بوديم يک عده‌اي لات بودند که در خيابان‌ها هتاکي مي‌کردند که در خيابان هتاکي مي‌کردند اينکه هنر نيست، اينکه کسي نشريه‌اي داشته باشد و از صبح که پا مي‌شود از صفحه اول شروع کند به هتاکي تا آخر، هتاکي هنر نيست ولي نقادي هنر است و انتقاد سازنده هنر است، انتقاد کنيد و راه درست را به ما نشان دهيد اگر ما خطا مي‌کنيم.

رئيس‌جمهور يادآور شد: افتخار ما اين است که به مردم، جامعه و کشور خدمت کنيم و امروز اين فضا در اختيار شماست، چه جور بايد شغل درست شود؟ بدون سرمايه شغل درست مي‌شود؟ اگر مي‌شود شما براي ما بنويسيد در روزنامه‌ها سايت‌ها و خبرگزاري‌هايتان بگوييد که بدون سرمايه شغل درست مي‌شود و بگذاريد ما هم ياد بگيريم، ما هر چه فکر کرديم ديديم که شغل و اشتغال بدون سرمايه‌گذاري نمي‌شود، اشتغال بدون به دست آوردن بازار نمي‌شود، شما اگر سرمايه و تکنولوژي داشته باشيد و جنس توليد کنيد انبارهاي کارخانه پر مي‌شود و آن وقت است که مي‌مانيد بلکه بايد بازار فروش داشته باشيد، در داخل و خارج فرقي ندارد.لذا ما بايد بازار داشته باشيم. اين بازار و تکنولوژي و سرمايه هم داخلي و هم خارجي است و بايد فضا را مناسب جذب سرمايه‌گذاري کنيم و شما مي‌توانيد اين فضا را به وجود آوريد.

روحاني خاطرنشان کرد: ما کاري کرديم که دنيا نظرش، افکارش و ديدش نسبت به جمهوري اسلامي ايران و نسبت به سه سال پيش متفاوت باشد.حتما با يک قضاوت عادلانه شما مي‌بينيد که ايران هراسي حداقل کاهش يافته. اگر تمام نشده که البته چيزي نيست که تمام بشود، سي و چند سال تلاش کردند و ايران هراسي به وجود آوردند که با چند سال نمي‌شود ايران هراسي را از بين برد اما تفاوت کرده شما مي‌بينيد نگاه متفاوت جهان نسبت به ايران را، ديروز همه متفق شدند بر تحريم ما. به اين نکته توجه کنيد. چرا ما جوري رفتار کرديم؟ آيا آمريکا به تحريم ما رأي داد؟ که جاي تعجب نيست زيرا آمريکا خصم ما است، آيا اروپا به تحريم ما رأي داد؟ اين هم جاي تعجب نيست زيرا رابطه ما خيلي صميمي نبود،‌ چرا چين و روس به تحريم ما رأي دادند؟ آنهايي که امروز به جاي نقادي هتاکي مي‌کنند آن روز صداي‌شان بلند نشد. چرا کاري کرديم و چه راهي را انتخاب کرديم که همه عالم را عليه خودمان متحد کرديم، مگر مي‌شود ما کاري کنيم که دشمنان ما که سال‌ها بود دنبال اين بودند همه را جذب کنند از اعضاي دائم و غير دائم عليه ما که نتوانستند چطور شد که اين فضا به وجود آمد؟

وي افزود: از سال 91 تا 94 مقدار نفتي که در اين چند سال مي‌توانستيم بفروشيم و درآمدش را به دست بياوريم اما نتوانستيم به خاطر تحريم‌ها در اين چند سال حدود 180 ميليارد دلار بود، به خاطر تحريم 180 ميليارد دلار از درآمد کشور کسر شد که مي‌توانست براي تحول اين کشور و اشتغال جوانان به کار ببرد.

روحاني در ادامه سخنان خود تأکيد کرد: اکنون اين تحريم را برداشته‌ايم. برخي‌ها ناراحتند مي‌گويند چرا تحريم‌ها برداشته شده و عصباني هستند. صد تا تحريم برداشته شده و چند تا تحريم باقي مانده و آن صد تا را نمي‌بيند و تنها آن سه تا را مي‌بيند. نمي‌دانم علتش چيست. چشم و گوش باز است و آدم واقعا دچار حيرت است. چطور مي‌شود آدم حقايق را نبيند و درک نکند، فکر مي‌کنند اگر بگويند ما در اين چند سال موفق بوده‌ايم دولت نفع مي‌برد. مگر اين موفقيت براي دولت است که نفع ببرد بلکه اين موفقيت براي ملت و مردم است و ملت ايران پيروزي به دست آورده و همه هم که رأي داده ايم. دولت، شوراي عالي امنيت ملي، مجلس، شوراي نگهبان، رأي داده‌اند و رهبر معظم انقلاب هم تأييد کردند اما باز هم نمي‌دانم مشکل کجاست، شما اهل رسانه بايد آن را بيابيد. بايد براي مردم شرح دهيد و توضيح دهيد، ما امروز دومين خواست من از شما در کنار تثبيت و حفظ امنيت کشور در سايه آگاهي فرهنگي در جامعه و انسجام و وحدت و نزديک کردن همه اقوام و مذاهب در کشور خواهش دوم من اين است که با رسانه بتوانيم فضا را براي بهره‌برداري از شرايط پسابرجام استفاده کنيم زيرا هرچه شرايط آرام‌تر باشد و وحدت را ديگران بيشتر ببينند جذب سرمايه سهل‌تر و آسان‌تر مي‌شود. البته وقتي يک کشوري حدود 10 سال در يک شرايط غير عادي است از سال 84 تا 94 دوران تحريم را مي‌گذراند وقتي ما مي‌خواهيم شرايط را، به شرايط رونق برگردانيم آسان نيست و يک روزه امکان‌پذير نيست اما من به شما مي‌گويم و شما هم اصحاب رسانه هستيد و بايد اطلاع را به مردم بدهيد، آيا گشايش روز به روز بيشتر شده يا کمتر؟ از آن روزي که برجام اجرايي شد در اواخر دي سال گذشته تا امروز آيا گشايش‌ها بيشتر شده  يا کمتر.

وي افزود: اگر گشايش‌ها هر روز بيشتر شده پس معلوم است راهي که انتخاب کرديم راه درستي بوده است. هيچ کشوري در دنيا نيست به جز رژيم صهيونيستي و يک کشور در منطقه ما متأسفانه مسير کجي را انتخاب کرده هيچ کشوري به جز اين دو کشور نيستند که اعتراف نکنند مذاکرات هسته‌اي يک پيروزي بزرگ براي ملت ايران بوده است، آنها هم مي‌گويند پيروزي بوده منتهي زيادي مي‌گويند. مي‌گويند ايران سر آنها کلاه گذاشته و حتي آنها هم نمي‌گويند ايران پيروز نشده. رژيم صهيونيستي هم نمي‌گويد ايران پيروز نشده مي‌گويد ايران سر بقيه کلاه گذاشته و زيادي پيروز شده است، چطور مي‌شود در جهان يک کار بزرگ را يک ملت بزرگ انجام دهد و همه عالم در برابر قدرت ديپلماسي اين ملت سر فرود آورد و امروز شرايط براي حرکت اقتصادي و توسعه اقتصادي در کشور از هر روز ديگر آماده‌تر است و توسعه اين فضا به دست شماست.

رئيس‌جمهور يادآور شد: شما در نشريات اقتصادي، سياسي و اجتماعي‌تان بايد اين مسير جديد را براي ملت و منطقه ما و جهانيان به خوبي باز و تشريح کنيد.

روحاني گفت: دولت در طول اين سه سال در وزارت ارشاد و ساير وزارتخانه‌ها با تلاش‌هايي که برادر بسيار عزيزم آقاي جنتي انجام دادند در طول اين سه سال از بزرگي در اين حوزه انجام گرفت. همه مي‌دانند مجوز يک نشريه اگر تقاضا مي‌شد تا زماني که که موافقت مي‌شد چه مدت زمان مي برد حالا مي‌گويند پنج سال ولي من خودم شاهد يک نشريه بودم که هشت يا نه سال دنبالش بودم و به جايي نرسيد، امروز چقدر طول مي‌کشد، از شروع کار تا دادن مجوز ديگر سال نيست و ماه است. ديگر پنج سال نيست بلکه پنج ماه است و اين همه مجوزي که در طول اين مدت سه سال صادر شده خوشبختانه اين مجوزها بيشتر براي بخش خصوصي بوده و خوشحالم که براي بخش عمومي و دولتي نبوده ما اين‌ها را بايد واگذار کنيم به مردم و بخش خصوصي.

وي افزود: وقتي من نشريه‌اي دارم و پولم از جايي مي ‌آيد دل نگراني ندارم بخرند يا نخرند. دو سه هزار تا چاپ مي‌کنم و براي نهادهايي مي‌فرستم و برگشت هم برگشت. مهم نيست. اطلاعات دست اول هم مي‌گيرم، رانت اطلاعاتي بلاي بزرگ براي کشور ما است. هنوز پرونده دست بازپرس است و قاضي و دادستان هم خبر ندارند اما اين آقا خبر دارد، دستگاه امنيتي ما آن وزيرش و رئيسش هنوز خبر ندارد اما آن يکي خبر دارد. آيا در اين جاها اجنه هستند، چي هستند و چه جوري ارتباط دارند ما که درست نفهميديم.

روحاني تأکيد کرد: رانت اطلاعاتي را کنار بگذاريم و اين شفافيتي که الان اسم نمايشگاه شماست به عنوان شفافيت و صداقت، شفافيت يعني اطلاعات در اختيار همه باشد.

وي خاطرنشان کرد: در عين حال دولت در برابر مطبوعات، رسانه‌ها و رسالت‌ها و وظايفي دارد که بايد انجام دهد، به نظر من دو کار مهم را دولت دارد انجام مي‌دهد و اين زحمت هم در دوره آقاي جنتي هم شروع شد الان در کميسيون‌هاي دولت در حال بررسي است. يکي اينکه همان نظام رسانه‌اي است که مانند نظام پزشکي بسيار مهم است و اين لايحه در حال آماده شدن است و به مجلس خواهد رفت و بسياري از تخلفاتي که وجود دارد بايد در آنجا رسيدگي شود و يکي هم لايحه مربوط به قانون رسانه‌ها است که قانون مطبوعات يک تغييراتي لازم دارد که هر دوي اين‌ها در حال بررسي در دولت است و ان‌شاءالله بهزودر آنها را تکميل خواهيم کرد و به مجلس مي‌فرستيم. اين قدم مهمي است که دولت در اين زمينه دارد برمي‌دارد.

وي تصريح کرد: در زمينه يارانه اگر عقب هستيم من به سازمان برنامه و بودجه همين امروز بعد از اين جلسه دستور خواهم داد که کمي در يارانه مطبوعات که عقب هستيم و اين عقب‌ماندگي را امسال جبران خواهيم کرد و از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آقاي صالحي‌اميري در همين جا مي‌خواهم به جز مواردي که در حين بازديد به ايشان گفتم که دنبال کند، به جد شما جلساتي بگذاريد و مشکلات اصحاب رسانه که زياد هم است اين مشلکلارت را به دقت رسيدگي کنيد و به عنوان اولين قدمي که در وزارتخانه خودتان برمي‌داريد اين مشکلات هم به من منتقل شود و هم در جلسه‌اي در هيأت وزيران مطرح کنيد تا آنهايي که دولت مي‌تواند برايشان راه حلي پيدا کند اين کار صورت بگيرد.

وي افزود‌: من مي‌دانم که رسانه‌ها تا چه حد مهم و تأثيرگذار هستند و حل مشکلات‌آنها چقدر مي‌تواند موثر باشد. در فرهنگ و اطلاعات و نشاط جامعه و همچنين در فضاي فرهنگي جامعه، به حق رسانه‌ها دانشگاه هستند و دنياي امروز دنياي ارتباطات است. ان‌شاءالله تمام تلاش‌مان را در اين راه انجام مي‌دهيم و بايد همه براي توسعه و پيشرفت کشور دست به دست هم دهيم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html